Sådan lader du op mellem dine træningssæt

Når først du er bidt af en gal tennisbold, kan det være utroligt svært at stoppe igen. Men det er faktisk rigtig vigtigt at få slappet af og passet på sin krop mellem træningssæt, således at du ikke opnår skader eller brænder ud. Dette er mest relevant for dig, som træner ofte og hårdt, men de fleste af os – uanset ambitionsniveau – har godt af at koble af på en sund måde, så vi kan vende tilbage til tennisbanen med fornyet energi på et senere tidspunkt.

Her er et par gode råd til, hvordan du kobler fra mellem dine træningssæt på tennisbanen.

Hold dig i gang, men uden for meget fart på

Du skal huske at slappe af i kroppen, eller i hvert fald belaste den mindre og på en anden måde end du gør på tennisbanen. En rigtig god måde at gøre dette på er for eksempel ved lange gåture. Disse kan også nemt fungere som mental afslapning, som er mindst lige så vigtig for et spil som tennis, hvor dit mind-set betyder virkelig meget for din performance på banen.

Et alternativ til gåture ville være svømning, yoga eller pilates, hvor du får brugt din krop på en anderledes, men utrolig sund måde.

Sørg for at koble fra mentalt

Der er andre måder at koble fra mentalt end ved blot at gå en tur, og det er vigtigt at du finder ud af, hvad der fungerer for dig. Måske kan du lide lange bade eller en spændende film på sofaen. Det kan også være, at du er til at læse en bog eller prøve kræfter med nye opskrifter i køkkenet. Alle disse ting kan i høj grad hjælpe dig til at stresse af og bruge din krop og dit sind på en anden måde i en periode.

Hvis du har en partner, så er en rigtig god afkobling også at kom tæt på hinanden og være intime. For eksempel kan du med din partner dyrke jeres intimitet, og for eksempel på gå opdagelse hos hinanden med en god massageolie eller noget dejligt sexlegetøj. Det kan være akkurat lige så blidt eller vovet, som I begge ønsker det. Og uanset hvordan I vælger at gå til denne opgave, så er den mentale gevinst utroligt stor.

Læs op på teori og lav øvelser

Når du er færdig med at koble fra mentalt, kan du begynde at vende næsen mod tennis igen – i hvert fald mentalt. Det er fint at give kroppen et par afslapningsdage stadigvæk. Men for eksempel kan du læse op på teori og finde ud af, hvordan du kan forbedre dit spil.

Du kan også lave forskellige øvelser, som kan styrke dine muskler. Dette er særligt relevant, hvis du er nybegynder og måske døjer med muskelømhed i håndled eller underarm, men det er lige så vigtigt at holde denne form for benarbejde ved lige, selvom du er trænet og erfaren tennisspiller. Husk på – der er altid mere at lære, og altid mulighed og plads til forbedring.